lørdag 25. februar 2012

Vinhøne!!



På en facebookside som heter "Strikkesida" ble jeg inspirert til å lage denne vin- høna.





Den skal fylles med vinposen som er inni disse trelitringene. 

Denne ble lagd i maritim stil, da jeg tenkte at mamman min skulle få den til bursdagen sin, og kanskje den får hjemmet sitt i hytta ved sjøen. 
Men de kan lages i alle mulige farger og varianter. Oppskriften ligger til og med gratis på nett, her
Dette blir helt sikkert ikke den siste fra meg. Jeg brukte et annet garn enn oppskriften sier. Jeg brukte cortina soft og la opp 15 masker mindre enn det oppskriften sa, men fulgte ellers fellingene som står =) Men etter tovingen i maskinen min, som tover ganske mye, tenker jeg at jeg skal legge opp like mye med dette garnet også...
Er redd den ble i minste laget nemmelig... Er den det får man bare drikke opp litt av vinen før man plasserer posen inni =)=)



Det gikk med i overkant av 4 nøster i blått. Og med flere masker vil det nok gå 5 nøster til kropp og vinger. En liten rest med rødt til "hønekam." Du trenger også 4 knapper. Samt øyne.
I oppskriften har også høna bein. Jeg er litt usikker på det enda...



De maritime detaljene har jeg heklet av bomullsgarn og sydd på etter toving.
Men dekorering er det bare fantasien som setter en stopper for altså...

2 kommentarer:

  1. Så fin høne du har Siv Janne! Hihi... Jeg har også fulgt med på alle hønene som strikkes på Strikkesiden for tiden, og har lyst til å ta opp høn'strikkinga igjen. Strikka nemlig alt for mange i et jafs for noen år siden og ble ....lei. Nå har jeg derimot lyst til å strikke en hane med bukseseler :o))

    SvarSlett
  2. Hane med bukseseler høres ut som en stilig variant!!! Bli nok litt sånn at man går lei om det bli ferr my tå nå... Variasjon e bra =)=)Lykke til med hanen =)=)

    SvarSlett