lørdag 22. oktober 2011

Halloween...

Grøss og gru...
Nå nærmer det seg allehelgensdag igjen.
Egentlig er jeg ikke stooor fan av dette konseptet. Mener helt ærlig det er noe tull. Kommersielt innført tradisjon for at handelstanden skal få oss foreldre til å kjøpe diverse kostymer og accesoirer til våre håpefulle for at de skal gå på dørene og få godteri. Har en oppfatning om at mange ikke engang vet hvorfor de kler seg ut... Min tre åring fikk øynene opp for dette allerede i fjor. Men siden han var så liten var det lett å si at dette er noe de store barna kan være med på. Han aksepterte dette uten noe mer mas. Så jeg var fornøyd.

I år stiller saken seg litt annerledes. Vi er invitert til kusina mi på Halloweenfest. Vi skal spise middag først og barna skal i fellesskap kle seg ut og sminke seg for å gå en liten runde rundt i nabolaget. Jeg har fortsatt et håp om å klare å lure lillegutt unna "runden" på bygda. Han får litt godis i en pose fra meg + at vi ringer på hos mormor og morfar.
Men han skal få kle seg ut. Å det store ønsket er å få være heks. For det skal nemmelig tremenningen på snart 9 år være, og disse to er gjensidig opptatt av hverandre.

For å ikke støtte de aktørene som ønsker å selge alle de ferdiglagede kostymene har jeg bestemt meg for å lage selv til lillegutt. Så nå er jeg igang med å hekle heksehatt. Og når den er ferdig skal jeg hekle en liten kurv han kan ha godisen oppi. Han er kjempefornøyd med det og det gleder et mammahjerte. Oppskriftene fant jeg på Drops sine sider...

 
http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=779&lang=no

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=780&lang=no

En annen greie som jeg kjenner mye på er at lillegutt får være med på ting litt for tidlig. I min bekjentskapskrets er det ikke mange barn på hans alder. De er gjerne litt større, og derfor blir han dratt med av de større barna. Det er jo jeg som skal sette grensene, og bestemme hva han kan og ikke kan. Og jeg tåler absolutt å ta kampene når han ikke blir fornøyd med mamsens "urettferdighet," og det blir som regel slik jeg vil. Men det er slik at som voksen så trenger man litt sosialt liv sammen med andre voksne, og siden de fleste jeg kjenner har større barn og barna ofte er involvert i de voksnes aktiviteter eller rettere sagt; vi voksne møtes i kraft av barnas aktiviteter, så blir det slik at jeg velger å la han delta til en hvis grad i slike aktiviteter. Jeg tror jeg kjenner ekstra mye på dette da jeg stort sett tilbringer kveldene hjemme. Siden jeg er alene om omsorgen kan jeg ikke bare stikke bort en tur. Derfor blir slike anledninger der barna også deltar viktige for meg.

Så i år henger vi oss på Halloween bølgen...

KNASELLER   KNEP???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar